TuntiPakki -sovelluksen yleiset sopimusehdot

1 Johdanto


1.1 Nämä käyttöehdot koskevat asiakkaan käyttämää ja Appola Oy:n tarjoamaa TuntiPakki -sovellusta. Asiakas tilaa ja ostaa pääsyn sovellukseen suoraan Appolalta. Näitä sopimusehtoja sovelletaan huolimatta siitä, tarjotaanko sovellusta maksutta vai maksua vastaan. Nämä sopimusehdot määrittelevät asiakkaan ja Appolan sovellusta koskevat oikeudet ja velvollisuudet.

1.2 Palvelut tarjotaan SaaS-palveluna ( " Software as a Service " ), mikä tarkoittaa sovellusta, joka annetaan asiakkaan saataville verkossa. Sopimuskauden aikana asiakas saa oikeuden käyttää sovellusta sopimusehdoissa kuvatulla tavalla. Sopimusehtoja sovelletaan sovelluksen kaikkiin osatekijöihin, myös tuotteisiin, jotka lisätään tai ostetaan tai joita käytetään myöhemmin kuin toimituspäivänä.

1.3 Sovelluksen lataaminen tai sen käyttäminen on osoitus siitä, että asiakas hyväksyy kulloinkin voimassa olevat sopimusehdot ja sitoutuu noudattamaan niitä.

1.4 Mikäli asiakas ei hyväksy sopimusehtoja, asiakkaan tulee kirjallisesti irtisanoa tilaus kohdan 12.2. mukaisesti ja lopettaa palvelun käyttö.

2 Määritelmät


Sopimusehdoissa sovelletaan seuraavia ilmaisuja, joilla tarkoitetaan seuraavaa:

2.1 Tilausmaksu: Asiakkaan Appolalle maksama vuosimaksu sovelluksen käyttöoikeudesta. Tilausmaksu on voimassa olevan hinnaston mukainen ja nähtävillä sovelluksen www-sivustolla: www.tuntipakki.fi.

2.2 Sopimuskausi: Sopimuskausi alkaa sinä päivänä, kun asiakas on saanut käyttöoikeudet sovellukseen. Sopimuskausi on voimassa 12kk.

2.3 Käyttäjä/t: Luonnollinen henkilö, yleensä asiakkaan organisaatiossa toimiva henkilö, jolle asiakas antaa oikeuden käyttää sovellusta.

2.4 Dokumentaatio: Kaikki Appolan tuottama dokumentaatio, mukaan luettuina sähköisessä tai muussa muodossa olevat käyttöoppaat, käyttöohjeet tai muut kirjalliset kuvaukset siitä, miten sovellus on järjestetty ja miten sovellusta olisi käytettävä.

2.5 Asiakas: Organisaatio ja sen edustaja. Toimii sovelluksessa organisaation ylläpitäjänä, joka hallinnoi organisaation profiilia, tietoja ja muita käyttäjiä.

2.6 Asiakkaan tiedot: Kaikki asiakkaan käytössä olevat tiedot ja data, jotka asiakas ja käyttäjät siirtävät sovellukseen tai sovelluksesta sen käytön yhteydessä.

2.7 Toimituspäivä: Päivä, jolloin asiakas saa käyttöoikeudet sovellukseen.

2.8 Tiedonannot: Tiedonannot, esimerkiksi tiedot palvelukatkoksista ja uusista versioista sekä muut tiedot ohjelmistosta, tuesta, hinnanmuutoksista tai ehtojen muutoksista.

2.9 Tuki: Apu, jota Appola tarjoaa asiakkaalle sovellukseen liittyvissä hallinnollisissa asioissa.

2.10 Kolmansien osapuolten sovellukset: Sovellukset, ohjelmistot, verkkosivustot, palvelut tai muut ratkaisut muilta toimittajilta kuin Appolalta.

3 Appolan sitoumukset


3.1 Appola antaa asiakkaalle sovelluksen käyttöoikeuden toimituspäivästä alkaen. Asiakkaan käyttöoikeus on voimassa 12 kuukauden ajan toimituspäivästä alkaen, riippuen asiakkaan tekemästä tilauksesta.

3.2 Appola pidättää oikeuden oman harkintansa mukaan toteuttaa parannuksia, lisäyksiä ja muutoksia, poistaa toimintoja tai korjata ongelmia tai vikoja sovelluksessa. Appola ei ole vastuussa mistään vahingoista, jotka johtuvat tällaisista toimista. Jos nämä toimet odotusten vastaisesti vahingoittavat tai poistavat toimintoja, jotka muodostavat olennaisen osan sovellusta, asiakkaalla on oikeus irtisanoa tilaus.

3.3 Appola toteuttaa riittävät hallinnolliset, fyysiset ja tekniset turvatoimet sovellusta varten. Appola tekee säännöllisesti varmuuskopioita vähentääkseen riskiä siihen, että asiakkaan tiedot menetetään. Jos käyttäjä tai asiakas tekee laajasti vaikuttavan virheen, asiakas voi pyytää Appolaa palauttamaan viimeisimmän varmuuskopion. Appola ei vastaa niistä tiedoista, jotka asiakas tai käyttäjä on poistanut sovelluksella käyttäen sovelluksen Poista -toimintoa tai poistamalla organisaation tilin.

4 Asiakkaan sitoumukset


4.1 Asiakas sitoutuu käyttämään sovellusta sovellettavien lakien, määräysten ja muiden suuntaviivojen mukaisesti ja noudattamaan aina Appolan antamia sovelluksen käyttöä koskevia ohjeita. Asiakas on vastuussa käyttäjistä, joille asiakas on antanut sovelluksen käyttöoikeuden.

4.2 Kun asiakas on tilannut sovelluksen, asiakkaalla on toimituspäivästä alkaen oikeus antaa sovellus sen käyttäjämäärän käyttöön, josta asiakas on tehnyt tilauksen. Asiakas voi milloin tahansa sopimuskaudella lisätä käyttäjien määrää tilaamalla lisää käyttöoikeuksia Appolalta. Uudet lisäkäyttäjät lisätään samalle sopimuskaudelle kuin muutkin käyttäjät.

4.3 Sovellus käsittää tilauksessa määritetyn käyttäjämäärän. Asiakas luo käyttäjätilit ja hallitsee käyttäjätilejä. Asiakas voi siirtää sovelluksen käyttöoikeuden yhdeltä käyttäjältä toiselle. Appola pidättää oikeuden valvoa käyttäjien lukumäärää.

4.4 Jokainen käyttäjä on vastuussa käyttäjätunnusten ja muiden tiliin liittyvien tietojen luottamuksellisuudesta ja oikeellisuudesta. Asiakkaan ja/tai käyttäjän on välittömästi ilmoitettava Appolalle kaikesta käyttäjätunnusten luvattomasta käytöstä.

4.5 Sovellus toimii älypuhelimilla ja tietokoneilla ja tarvitsee toimiakseen verkkoyhteyden. Asiakkaalla on oltava käytössään sovelluksen käyttöön tarvittavat laitteistot ja yhteydet. Asiakas on vastuussa kolmansien osapuolten ohjelmien asianmukaisesta asennuksesta ja tietyn verkkoliikenteen sallimisesta Appolan ohjeiden mukaisesti. Appola ei ole vastuussa internetpalvelujen tarjoamisesta eikä siitä, miten internetpalvelujen tarjoajat suorittavat palveluitaan. Appola ei asenna, ylläpidä tai määritä verkkoyhteyttä, jota asiakas tarvitsee sovelluksen käyttämiseen. Appola ei voi vaikuttaa verkkoon tai verkkoyhteyksiin. Appola ei ole vastuussa verkkoon tai verkkoyhteyksiin liittyvistä häiriöistä tai katkoksista eikä verkon sääntelystä tai valvonnasta.

4.6 Asiakas tai käyttäjät eivät saa käyttää sovellusta laittomiin tai luvattomiin tarkoituksiin. Asiakas tai käyttäjät eivät saa lähettää sovellukseen tai sovelluksen avulla viruksia, matoja tai mitään haittaohjelmia. Asiakas on vastuussa siitä, että käyttäjät eivät käytä sovellusta sovellettavien lakien, määräysten tai muiden suuntaviivojen vastaisesti, mukaan luettuina rajoituksetta Suomen tekijänoikeuslaki (1961/404) ja että käyttäjät eivät välitä tai siirrä loukkaavia, uhkaavia, asiattomia, herjaavia tai muuten kyseenalaisia tietoja tai dataa sovelluksen avulla.

4.7.1 Jos kohdassa 4.6 tarkoitettu sovelluksen asiaton käyttö johtaa siihen, että asiakas haastetaan oikeuteen tai saa kansalliselta viranomaiselta valituksen palveluiden asiattomasta käytöstä, Appolalla on oikeus irtisanoa tilaus välittömästi, tilausmaksuja ei hyvitetä.

4.7.2 Appola pidättää oikeuden valvoa kohdassa 4.6 mainittua toimintaa ja toteuttaa tarvittavat toimenpiteet tällaista toimintaa havaitessaan.

4.7.3 Appola ei ole suoraan tai välillisesti vastuussa sovelluksen asiattomasta käytöstä.

5 Lisenssi


5.1 Tämän sopimuksen mukaisesti asiakas saa rajoitetun, peruutettavissa olevan, ei-yksinomaisen ja ei-siirrettävän lisenssin, jolla asiakas voi käyttää sovellusta, kun tilauksen kulloinkin voimassa olevan hinnaston mukaiset maksut on suoritettu. Asiakkaalla on oikeus käyttää sovellusta edellyttäen, että maksut suoritetaan tilauksen mukaisesti ja asiakas noudattaa kaikkia sopimusvelvoitteitaan.

5.2 Asiakkaalla ei missään tapauksessa ole oikeutta siirtää sovellusta koskevaa lisenssiä kokonaisuudessaan tai osittain kolmansille osapuolille, ellei Appola ole etukäteen antanut siihen kirjallisesti lupaa.

5.3 Sovellus toimitetaan "sellaisenaan". Asiakkaan oikeus käyttää sovellusta ei ole ehdollinen tai riippuvainen sovelluksen tai sen toimintojen tietystä versiosta tiettynä ajankohtana, vaan pääsy sovellukseen ja sovelluksen käyttöoikeus annetaan kulloinkin tarjottavaan versioon. Sovelluksen tarjoaminen ei ole riippuvainen tulevista versioista tai toiminnoista eikä dokumentaatiosta, jonka Appola kulloinkin antaa saataville.

5.4 Asiakas tai käyttäjät eivät saa (i) myydä, jälleenmyydä tai vuokrata palvelua; (ii) käyttää palvelua tallentaakseen tai välittääkseen loukkaavaa tai rikollista sisältöä; (iii) aiheuttaa haittaa palvelulle tai häiritä sitä; (iv) yrittää hankkia luvattoman pääsyn palveluun tai siihen liittyviin järjestelmiin tai verkkoihin; (v) takaisinmallintaa (reverse engineer) palvelua tai sen API:ja; eikä (vi) käyttää palvelua tai käyttää API:ja kilpailevan tuotteen tai palvelun rakentamiseksi, eikä kopioida mitään palvelun ominaisuutta, toiminnallisuutta, grafiikkaa taikka designia.

5.4.1 Jos palveluntuottaja, viranomainen tai kolmas osapuoli väittää, että asiakkaan palvelun kautta on toimitettu tällaista sisältöä tai aineistoa toisille käyttäjille tai vastaavasti palveluntuottajan tai kolmannen osapuolen palvelimille, palveluntuottajalla on oikeus asiakasta kuulematta poistaa tällainen sisältö tai aineisto tai estää palvelun käyttö käytettävissä olevin keinoin. Asiakas vastaa palvelua hyväksikäyttäen välitetyn sisällön ja aineiston katoamisesta, muuttumisesta tai viivästymisestä sekä sisältöön ja aineistoon liittyvistä vaatimuksista ja riidoista ja niistä mahdollisesti aiheutuvista vahingoista.

6 Käytettävyys


6.1 Appola varmistaa sovelluksen suojatun toimittamisen asiakkaalle.

6.2 Sovellus on käytettävissä koko vuorokauden ajan kaikkina viikonpäivinä. Appolalla on oikeus toteuttaa toimia, jotka saattavat vaikuttaa käytettävyyteen, jos Appola katsoo sen tarpeelliseksi teknisistä tai palveluihin, toimintaan tai turvallisuuteen liittyvistä syistä. Asiakkaalle ilmoitetaan etukäteen järjestelmän ylläpitoon liittyvistä palvelukatkoista. Suunnitelluista, toimintaan tai ylläpitoon liittyvistä katkoista Appola ilmoittaa sähköpostitse tai sovelluksessa.

6.3 Suunnittelemattomat katkot ovat mahdollisia. Appola korjaa ongelmat ripeästi, jos palvelukatko johtuu Appolasta ja Appola voi tilanteeseen vaikuttaa.

7 Tuki


7.1 Asiakkaalla on oikeus saada tukea sovelluksen käyttöönotossa ja tuki annetaan asiakkaan nimittämälle ylläpitäjälle. Tuki ei kata ohjeiden tai opastuksen antamista asiakkaan muille käyttäjille.

7.2 Ellei muuta sovita, Appola tarjoaa tukea verkossa ja sähköpostin ja puhelimen välityksellä (maanantai–perjantai, klo 9.00–15.00, pois lukien kansalliset vapaapäivät). Sähköpostilla lähetettyihin tukipyyntöihin vastataan yleensä seuraavan työpäivän kuluessa. Puhelimessa esitetyt tukipyynnöt käsitellään saapumisjärjestyksessä.

7.3 Tuki ei kata (i) ohjeiden tai opastuksen antamista käyttäjille, jos ohjeita ja opastusta annetaan dokumentaatiossa, (ii) ohjeiden tai opastuksen antamista muista järjestelmistä ja palveluista (esim. selaimet tai mobiililaitteen käyttö), jotka voivat olla tarpeen sovelluksen ja sen toimintojen käyttämiseksi, (iii) asiakaskohtaisten muutosten tekemistä sovellukseen, (iv) sellaisten puutteiden korjaamista, jotka johtuvat muun osapuolen kuin Appolan tekemistä toimista tai asiakkaan huolimattomasta ja/tai virheellisestä käytöstä, (v) sellaisten puutteiden korjaamista, jotka johtuvat sovellukseen liittyvästä kolmannen osapuolen tuotteesta/palvelusta, (vi) sellaisten puutteiden korjaamista, jotka johtuvat asiakkaan teknisten laitteiden ongelmista, tai (vii) vikoja, jotka johtuvat haittaohjelmista. Appolan tuki ei myöskään kata verkkojen, käyttöjärjestelmien tai kolmansien osapuolten toimittamien muiden ohjelmistojen virheiden tai puutteiden korjaamista.

8 Tietosuoja ja yksityisyys


8.1 Tietojen käsittelyä koskevat tietosuojakäytännöt ovat tämän sopimuksen liite.

8.2 Tilauksen voimassa ollessa Appolalla on oikeus käyttää asiakkaan tietoja sovelluksen toimittamiseen asiakkaalle.

8.3 Appola ei ole missään tapauksessa vastuussa asiakkaan tietojen sisällöstä tai omistusoikeudesta. Appola ei ole myöskään vastuussa mistään asiakkaan tietojen käsittelyä tai muuta tietojen käyttöä koskevista ohjeista, joita asiakas antaa käyttäjille tai Appolalle, eikä käyttäjistä johtuvista muista toimista sovelluksen käytön aikana.

8.4 Appola huolehtii, että tiedonsiirto asiakkaan ja sovelluksen välillä on suojattua. Koska internet on avoin järjestelmä, Appola ei voi taata eikä takaa, että kolmannet osapuolet eivät voi saada haltuunsa tai tehdä muutoksia asiakkaan tietoihin tai siirrettyihin tietoihin. Appola ei ole vastuussa tai korvausvelvollinen asiakkaan tietojen tahattomasta väärinkäytöstä, paljastumisesta tai katoamisesta.

8.5 Appola voi kerätä tietoa sovelluksen käytöstä automaattisen tiedonkeruun avulla. Appola kerää ja käyttää näitä tietoja sovelluksen suojaamiseen, ylläpitämiseen ja parantamiseen sekä erilaisiin tilastollisiin ja analyyttisiin tarkoituksiin. Appola huolehtii asianmukaisesta tietoturvasta tietojen käsittelyn aikana.

8.6 Ellei sopimuksessa muuta sovita – tietojen käsittelyä koskeva sopimus mukaan lukien – Appola ei myy, vuokraa, lainaa tai muulla tavoin luovuta asiakkaan tietoja tai dataa kolmansien osapuolten saataville, paitsi seuraavissa tapauksissa: (i) noudattaakseen sovellettavia lakeja, määräyksiä, suuntaviivoja tai julkisten viranomaisten päätöksiä, (ii) tutkiakseen tai estääkseen turvallisuusuhkia tai petoksia, ja (iii) silloin, kun se on tarpeen Appolan tietyn tai kaiken liiketoiminnan uudelleenjärjestelyä, sulautumaa, myyntiä tai ostamista varten.

9 Hinnoittelu ja maksuehdot


9.1 Asiakkaan on maksettava sovelluksen käyttöoikeudesta tilauksen yhteydessä sovittu vuosimaksu.

9.2 Tilaus jatkuu automaattisesti, ellei sitä peruta ennen sopimuskauden loppua. Asiakas voi perua tilauksen sovelluksesta seuraavasti: Kirjaudu sisään > Asetukset > Peruuta tilaus. Maksuttomalle kokeilujaksolle (30vrk) osallistuminen ei ole tilaus, eikä sopimus jatku automaattisesti, jollei asiakas ole tehnyt tilausta sovelluksesta seuraavasti: Kirjaudu sisään > Asetukset > Tilaa tai tilannut palvelua verkkosivuilta: www.tuntipakki.fi.

9.3 Appola kehittää sovellusta jatkuvasti, jotta asiakkaille voidaan tarjota parempaa toiminnallisuutta. Appola pidättää oikeuden tarkistaa hintaa kerran vuodessa. Hinnantarkistukset perustuvat Appolan hintojen yleiseen tarkistamiseen. Tarkistettuja hintoja sovelletaan seuraavasta tilauksesta alkaen.

9.4 Tilauksen yhteydessä koko sopimuskausi laskutetaan 2 viikon kuluessa toimituspäivästä.

9.5 Tilauksen jatkuessa, ellei asiakkaan kanssa muuta sovita, maksu laskutetaan koko tilauskauden ajalta etukäteen. Appola lähettää asiakkaalle laskun seuraavasta sopimuskaudesta 2 viikkoa ennen nykyisen sopimuskauden loppua. Jos asiakas on perunut tilauksen ennen nykyisen sopimuskauden loppua ja on vastaanottanut Appolalta laskun seuraavasta sopimuskaudesta, asiakas voi hävittää laskun aiheettomana. Tilaus on jatkuva, ellei asiakas peru sitä kohdan 9.2 mukaisesti.

10 Teollis- ja tekijänoikeudet


10.1 Appola omistaa yksinoikeudella kaikki sovellukseen ja dokumentaatioon sekä siihen sisällytettyyn ohjelmistoon liittyvät teollis- ja tekijänoikeudet. Teollis- ja tekijänoikeudet käsittävät rajoituksetta tekijänoikeudet, patentit, tavaramerkit, toiminimet, mallit ja tuotesuunnitelmat, lähdekoodin, tietokannat, liiketoimintasuunnitelmat ja taitotiedon kaikissa tilanteissa huolimatta siitä, onko oikeuksia rekisteröity, sekä kaikki näitä oikeuksia koskevat hakemukset.

10.2 Asiakas on vastuussa vahingoista, jotka aiheutuvat Appolalle siksi, että asiakas (i) rikkoo Appolan teollis- ja tekijänoikeuksia tai (ii) käyttää sovellusta kohdan 4.6 asiakkaan vastuu vahingoista vastaa suurinta seuraavista: (i) summa, joka vastaa viiden (5) vuoden tilausmaksuja nykyisellä hinnastolla, tai (ii) aiheutuneen vahingon todellista määrää. Asiakas hyväksyy, että Appolalle voi aiheutua peruuttamattomia vahinkoja Appolan teollis- ja tekijänoikeuksien rikkomisen takia. Appolalla on oikeus käyttää kaikkia kohtuullisia toimenpiteitä kaupallisten etujensa ja omaisuutensa suojelemiseksi, mukaan lukien kaikki mahdolliset toimet sovellettavan lainsäädännön mukaisesti, tilapäiset toimenpiteet mukaan luettuina.

11 Takuu ja vastuu virheistä


11.1 Appola takaa, että sovellus toimii pääasiassa asiakkaalle kuvatulla tavalla. Asiakas ja Appola sopivat, että sovelluksessa ja sen toimituksessa saattaa olla puutteita ja että sovelluksen kehittäminen on jatkuva prosessi. Asiakas hyväksyy, että sovellus toimitetaan "sellaisenaan" ja asiakas käyttää sitä omalla riskillään.

11.2 Appola ei takaa, että sovellus (i) täyttää asiakaskohtaiset odotukset esimerkiksi suunnittelusta tai toiminnallisuudesta muutoin kuin tuotetiedoissa määriteltyjen ominaisuuksien osalta, (ii) toimii asianmukaisesti asiakkaan valitsemilla laitteilla, järjestelmillä tai asennuksilla, ja (iii) ei vahingoitu tai ole virheetön.

12 Sopimuskausi ja tilauksen irtisanominen


12.1 Sopimuskausi tulee voimaan, kun asiakas on saanut sovelluksen käyttöoikeudet. Ellei toisin kirjallisesti sovita, palvelua koskeva tilaus on voimassa toistaiseksi. Palvelua koskeva tilaus voidaan irtisanoa koska tahansa kohdan 9.2. mukaisesti. Mikäli palvelua koskevaa tilausta ei irtisanota ennen nykyisen sopimuskauden päättymistä, tilaus uusiutuu vuodeksi kerrallaan.

12.2 Asiakkaalla on oikeus irtisanoa tilaus sopimuskauden aikana. Appola ei korvaa sovelluksesta maksettua tilausmaksua.

12.3 Kun tilaus irtisanotaan, asiakkaan oikeus käyttää sovellusta päättyy sopimuskauden loppuun.

13 Tiedonannot


13.1 Tiedonannot tehdään sovelluksen käyttöliittymässä tai sähköpostitse.

13.2 Tiedonannot katsotaan toimitetuiksi, kun ne on julkaistu. Jos Appola lähettää tiedonantoja sähköpostina, tiedonannot katsotaan lähetetyiksi, kun Appola on ne lähettänyt.

13.3 Tiedonannot tulevat voimaan välittömästi, ellei muuta erikseen todeta tiedonannossa.

14 Sovellettava lainsäädäntö ja riita-asiat


14.1 Tätä sopimusta tulkitaan Suomen lainsäädännön mukaisesti.

14.2 Tästä sopimuksesta johtuvat riidat pyritään ratkaisemaan sovittelemalla. Jos riitaa ei saada soviteltua, tästä sopimuksesta johtuvat riidat ratkaistaan lopullisesti välimiesmenettelyllä Suomen kauppakamarin sovittelusääntöjen mukaisesti.

SopimusehdotTietosuojaseloste

Asiakaspalvelu

Arkisin ma-pe klo 9 - 15

Poislukien arkipyhät

info(at)appola.fi

044 491 5388

© Appola Oy 2024

Y-tunnus: 3182150-6

Siilinjärvi